För en modern lyssnare är det förmodligen lätt att tänka på Innervisions som ett av Wonders första album. Det brukar räknas som nummer tre i den kvintett av album som ses som hans mest klassiska och artistiskt framgångsrika verk: Music of My Mind (1972), Talking Book (1973), Innervisions (1973), Fulfillingness First Finale (1974) och Songs in the Key of Life (1976). För Stevie, som var ett musikaliskt underbarn som släppte sitt första album vid 12 års ålder, var det dock album nummer 16.

Inspirerad av Marvin Gayes epokgörande album ”What’s Going On”. Gayes artistiska inriktning var också det som inspirerade Stevie till att kräva bättre förutsättningar för sin fortsatta karriär som artist på Motown. Det hela mynnade ut i ett nytt skivkontrakt som gav Wonder så gott som total kontroll över sin egen musik och, som grädde på moset, högre royalties.

När vi ändå talar om högre royalties, hur ser de ekonomiska marginalerna ut i ditt företag? Nu finns det ett sätt att både enkelt och snabbt ge din firma större rörelseutrymme. Capcito är en svensk företagsbank som startades utifrån premissen att det borde vara betydligt enklare att dra nytta av olika finansiella tjänster. Att ansöka om företagskredit tar inte mer än någon minut. Du fyller i några grundläggande ekonomiska data om ditt företag och får reda på företagets kreditutrymme. Om du tycker om deras förslag godkänner du krediten med BankID.

Ett album med många klassiska låtar

Med ett nytt skivkontrakt och uppenbarligen fylld av inspiration satte Wonder igång med att spela in vad som kanske inte är hans bästa album, men förmodligen det tightaste bestående av nio låtar. Många, om inte alla, av låtarna på plattan har blivit föremål för covers. Superstitious, till exempel, har spelats in i coverversioner av bland andra Eric Clapton och Jeff Beck. Higher Ground är en annan av albumets låtar som förekommit i många covers. Man måste nog säga att albumets centrala låt är den lite mer än 7 minuter långa Living for the City. Låten berättar historien om en ung svart man och hans upplevelser av rasdiskrimination när han söker efter arbete. Resan slutar med att han färdas till New York där han snabbt efter ankomsten anklagas för ett brott han inte begått och hamnar i fängelse.

Pionjär inom elektronisk musik

Wonder betraktas idag som ett solitärt geni som ensam skapade sina genialiska musikaliska alster. Han hade dock ett långtgående samarbete med två brittiska musiker som idag tyvärr glömts bort. Malcolm Cecil och Robert Margouleff var en elektronisk duo som annars spelade under namnet Tonto’s Expanding Headband. Det var i första hand de som hjälpte honom med hans experiment med den då nya synth-teknologin. Just när det gällde synthar var Wonder en av de första i soul-genren som experimenterade med dem.